Language Ideologies and Pluricentricity in German Foreign Language Teaching
2022-04-12, 16:30–17:00 (Europe/Vienna), Room 2

https://univienna.zoom.us/j/61372676175


Despite a history of rigorous research and debates on regional language variation of German (e.g., Ammon 1995; Ammon, Bickel & Lenz 2016; Elspaß & Möller 2003ff.; Dollinger 2019; Schmidlin 2011; Schmidt & Herrgen 2011; Variantengrammatik des Standarddeutschen 2018), there is still a lack of awareness and systematic incorporation of regional varieties in German Foreign Language (FL) teaching (Hägi 2006, 2015; Ransmayr 2006; Ruck 2017, 2020; Shafer 2018). In this paper, I examine the language ideologies as well as the language political tri-national cooperation among Germany, Austria, and Switzerland that form the backdrop of the discussion on integrating national standard varieties into German FL teaching. I argue that the pluricentric approach forms an important step in overcoming a monocentric bias, however, the pervasiveness of the standard language ideology (Milroy & Milroy 1999) inhibits sociolinguistically adequate represenations, which features both national standard as well as regional non-standard varieties, in German FL teaching. Departing from that, I explore goals for FL learning in higher education (MLA report 2007; Paesani, Willis Allen & Dupuy 2015; Kramsch 2020) and point out how these align with the necessity for broad linguistic and therefore also societal representations to support learnes in developing an awareness of the linguistic forms as well as discursive (Soukup 2016; Winkler 2015) and identity-based functions (De Cillia & Ransmayr 2019) that regional varieties have for the diverse speakers of German.


References

Ammon, Ulrich. 1995. Die deutsche Sprache in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Das Problem der nationalen Varietäten. Berlin: de Gruyter.

Ammon, Ulrich, Hans Bickel & Alexandra Lenz (eds.). 2016. Variantenwörterbuch des Deutschen. Die Standardsprache in Österreich, der Schweiz, Deutschland, Liechtenstein, Luxemburg, Ostbelgien und Südtirol sowie Rumänien, Namibia und Mennonitensiedlungen. (2nd edn.) Berlin: de Gruyter.

de Cillia, Rudolf & Jutta Ransmayr. 2019. Österreichisches Deutsch macht Schule. Bildung und Deutschunterricht im Spannungsfeld von sprachlicher Variation und Norm. Wien: Böhlau.

Dollinger, Stefan. 2019. The Pluricentricity Debate. On Austrian German and other Germanic Standard Varieties. London: Routledge.

Elspaß, Stephan & Robert Möller. 2003ff. Atlas zur deutschen Alltagssprache (AdA). Open-Access-Publikation.
URL: www.atlas-alltagssprache.de.

Hägi, Sara. 2006. Nationale Varietäten im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt: Peter Lang.

Hägi, Sara. 2015. Die standardsprachliche Variation des Deutschen als sprachenpolitisch-didaktisches Problem. In Alexandra Lenz & Manfred Glauninger (eds.), Standarddeutsch im 21. Jahrhundert: Theoretische und Empirische Ansätze mit einem Fokus auf Österreich, 111-138. Wuppertal: V&R unipress.

Kramsch, Claire. 2020. Educating the Global Citizen or the Global Consumer? Language Teaching 53(4). 462-476.

Milroy, James & Leslie Milroy. 1999. Authority in Language. Investigating Standard English. London: Routledge.

MLA Ad Hoc Committee on Foreign Languages. 2007. Foreign languages and higher education: New structures for a changed world. Profession, (Vol. 2007). 1-11.

Paesani, Kate, Heather Willis Allen & Beatrice Dupuy. 2015. A Multiliteracies Framework for Collegiate Foreign Language Teaching. Boston: Pearson.

Ransmayr, Jutta. 2006. Der Status des Österreichischen Deutsch an Auslandsuniversitäten. Eine empirische Untersuchung. Frankfurt: Peter Lang.

Ruck, Julia. 2017. Against All Standards: On Regional Variation in the German Language Classroom. Critical Multilingualism Studies 5(1). 112–143.

Ruck, Julia. 2020, forthcoming. The Politics and Ideologies of Pluricentric German in L2 Teaching. Critical Multilingualism Studies 8(1).

Schmidlin, Regula. 2011. Die Vielfalt des Deutschen: Standard und Variation: Gebrauch, Einschätzung und Kodifizierung einer plurizentrischen Sprache. Berlin: de Gruyter.

Schmidt, Jürgen Erich & Herrgen, Joachim. 2011. Sprachdynamik. Eine Einführung in die moderne Regionalsprachenforschung. Berlin: Erich Schmidt Verlag.

Shafer, Naomi. 2018. Varietäten und Varianten verstehen lernen. Zum Umgang mit Standardvariation in Deutsch als Fremdsprache. Materialien Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Band 99. Göttingen: Universitätsverlag Göttingen.

Soukup, Barbara. 2016. Doing ‘speaking the (non-)standard’ in the media. Taal et Tongval 68(2). 151–172.

Variantengrammatik des Standarddeutschen. Ein Online-Nachschlagewerk. 2018. Verfasst von einem Autorenteam unter der Leitung von Christa Dürscheid, Stephan Elspaß und Arne Ziegler. Open-Access-Publikation. URL: http://mediawiki.ids-mannheim.de/VarGra

Winkler, Eva. 2015. Intimität in der Öffentlichkeit—Sprachliche Variation als kommunikative Strategie im Radiointerview In Alexandra Lenz and Manfred Glauninger (eds.), Standarddeutsch im 21. Jahrhundert. Theoretische und empirische Ansätze mit einem Fokus auf Österreich, 81-110. Vienna: V&R unipress.